Hervannan testialueen HD-kartta on valmiina käyttöön

HD-kartat ovat yksi Hervannan testialueen hyödyntämisen kulmakivi ja osa testialueen digitaalista infrastruktuuria. Tampere Testbed Hervanta tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia kokeilla älyliikenteen ja automaattisen liikkumisen palveluja todellisessa kaupunkiympäristössä.

Tavallinen navigaattori kertoo parhaimmillaan muutaman metrin tarkkuudella, missä mennään. Automaattiset ajoneuvot eivät vielä tällä pärjää, joten niitä varten on Hervannan testialueelle koottu HD-kartta. Se kertoo senttimetrin tarkkuudella, missä esimerkiksi kaistat, jalkakäytävät, reunakivet, pysäkit, tiemerkinnät ja liikennevalot sijaitsevat.

– Automaattiset ajoneuvot tarvitsevat sekä tarkkoja karttatietoja että maamerkkejä paikannuksen varmennusta varten. HD-kartta sisältää ne kaikki, kertoo VTT:n tutkimustiimin päällikkö Matti Kutila.

HD-kartta on pieni mutta tärkeä osa suurempaa kokonaisuutta: Hervannan testialueen digitaalista kaksosta, jonka avulla ulkopuoliset yritykset pääsevät helposti tutustumaan testialueen ympäristöön. Digitaalisen kaksosen on kehittänyt älykkäiden kaupunkien suunnittelija Sitowise.

– Yrityksillä on matalampi kynnys lähteä paikan päälle Hervantaan testaamaan, kun ne voivat ensin tutustua ympäristöön ja kehitellä algoritmejään virtuaalimaailmassa, sanoo erikoistutkija Kimmo Kauvo VTT:ltä.

HD-kartta perustuu yritysten toiveisiin

Alkuvuodesta 2021 järjestettiin Tampereen kaupungin ja Business Tampereen aloitteesta kaksi työpajaa, joissa selviteltiin VTT:n ja alan yritysten kanssa testialueen tarpeita. Tässä yhteydessä todettiin HD-kartan tärkeys ja luotiin pohja karttapaketin kokoamiselle.

– Sen jälkeen käytiin läpi tamperelaisia ja valtakunnallisia rajapintoja, joista dataa saadaan luettua, sekä niiden ajantasaisuutta ja toimivuutta. Toisessa vaiheessa tehtiin HD-kartta testireitistä, Kutila kertoo.

Nyt Hervannan testialueen HD-kartta on VTT:n taustapalvelimella automaattiajoneuvojen ymmärtämässä avoimessa formaatissa. VTT hyödyntää sitä omassa laajassa tutkimus- ja testaustoiminnassaan.

– Me mahdollistamme myös sen, että muut toimijat pääsevät ketjuun mukaan ja voivat ryhtyä virittelemään omia HD-karttamodulejaan, Kutila toteaa.

HD-kartta ja digitaalinen kaksonen

Jotta testialueesta on hyötyä tutkimukselle ja tuotekehitykselle, se vaatii sekä fyysisen että digitaalisen infrastruktuurin. Digitaaliseen infrastruktuuriin kuuluvat muun muassa HD-kartat ja digitaalinen kaksonen kohdealueesta. Lisäksi tarvitaan sujuvat tietoliikenneyhteydet – ja itse alue kaikkine palveluineen.

– Hervannan testialueella on nyt niin uskottava infra, että voimme päästä – ja meitä kutsutaan – merkittäviin kansainvälisiin projekteihin ja konsortioihin, Kauvo toteaa.

Vuoden 2022 alussa Hervannassa kokeillaan robottiautoja, ja vastaavaa toimintaa haluttaisiin testialueella nähdä vastaisuudessakin. Robottiautot kuljettavat matkustajia raitiotien syöttöliikennekokeilussa maksutta maaliskuun puoleen väliin saakka.

Hervannan pilotti on osa mittavaa EU-rahoitteista SHOW-hanketta; Suomesta mukana ovat Sensible 4, Sitowise, Tampereen kaupunki ja VTT.

– Sensible 4 kehittää tässä vaiheessa nimenomaan ns. viimeisen kilometrin liikennöintiin soveltuvaa autonomisen ajamisen tekniikkaa, ja Hervannan pilottireitti ratikan pysäkin ympäristössä soveltuu tarkoitukseen melko täydellisesti, sanoo Sensible 4:n liiketoimintajohtaja Jussi Suomela.

Hervannan testialueen HD-kartan jatkokehityksessä paneudutaan muun muassa kartan dynaamisten kerrosten rakentamiseen. Karttaan lisätään ajoneuvojen keräämää tietoa esimerkiksi ruuhkista ja ajantasaista kelitietoa muista lähteistä. Niiden perusteella voidaan ennakoida vaaranpaikat ja välittää tieto muille tielläliikkujille.

Teksti: Päivi Stenroos
Kuva: Sensible 4