Tampere Testbed Hervanta – autonomisen ajamisen kehittyvä testialusta

Hervannan testialueella testaaminen tuottaa tietoa, jota saadaan vain tekemällä asioita oikeasti, yhdessä ja keskellä elävää ympäristöä. Alue kehittyy edelleen. Tavoitteena on, että se erottuu edukseen koko maailman mittakaavassa ja houkuttelee testaajia globaalisti.

Hervannan testialue on saanut alkunsa vuoden 2017 tienoilla. Suunnitelmat tosin olivat itäneet eri osapuolien mielissä jo aikaisemmin.

Siinä missä Nokia pohti privaattiverkkojen kehittämistä, Tampereen kaupunkia kiinnosti katuvaloinfran hyödyntäminen: mitä muuta katuvalotolpissa voisi olla valojen lisäksi? Smart Tampere -ohjelma toi yksityiset ja julkiset toimijat saman pöydän äärelle.

Testiverkon sijoituspaikaksi valikoitui Hervanta, kun Tampereen Ratikan suunnitelmat nostivat esiin syöttöliikenteen tarpeen. Ratikka kulkee Hervannan läpi, mutta alue on sen verran iso, että lähimmälle ratikkapysäkille voi kertyä matkaa. Autonomisesti liikennöivät pikkubussit voisivat olla yksi kätevä ratkaisu tähän ”viimeisen kilometrin” ongelmaan.

– Hervanta on alueena selkeä, siellä on paljon asukkaita ja työpaikkoja. Siksi myös Ratikan autonomisen syöttöliikenteen kehittämiselle on luontevasti mahdollisuuksia, sanoo Markku Niemi, Yhteydet-ekosysteemin asiakkuusvastaava Business Tampereesta.

– Hervanta tunnetaan ”Tampereen teknologiakylänä”, johon ovat keskittyneet sekä teknologia-alan yritykset että tutkimus ja opetus. Nekin tarvitsevat testialuetta, toteaa VTT:n tiimipäällikkö Matti Kutila.

Testiverkossa olosuhteet ovat hallinnassa

Nokia Digital Automation Cloud -verkko julkistettiin vuoden 2017 loppupuolella. Pilvipohjainen privaatti LTE-testiverkko sai nopeasti Hervannassa ensimmäiset kiinnostuneet liikkeelle, ja edelleen halutaan tavoittaa lisää mahdollisia kokeilijoita: yrityksiä, yliopistoja ja tutkimuslaitoksia.

– VTT tuli mukaan, kun tarvitsimme omalle testauksellemme verkkokapasiteettia ja huomasimme, että Hervannan testiverkko tarjoaa kontrolloidut olosuhteet – vieläpä kätevästi lähellä toimipaikkaamme, Kutila sanoo.

Privaattiverkoissa käyttäjämäärät ja kapasiteettitilanne ovat hallittavissa. Verkon operaattori voi esimerkiksi rajata testien ajaksi muita käyttäjiä pois. Nokia myy privaattiverkkoja muun muassa satamiin ja kaivoksiin – näissä kohteissa kontrolloitu ympäristö on ehdottoman tärkeä.

Testialue elävän elämän keskellä

Hervannan testialue toimii living lab -tyyppisenä testiympäristönä, keskellä oikeaa kaupunkiympäristöä, liikennettä ja ihmisvilinää. Se on palveleva testialusta, jossa tiedeyhteisöt, teollisuus, kaupunki ja yritykset kehittävät älykästä liikkumista yhdessä. Siksi sieltä saadaan arvokasta tietoa – sellaista jota kertyy vain tekemällä asioita oikeasti.

Älykkäiden kaupunkien suunnittelija Sitowise on luonut Hervannan alueesta ns. digitaalisen kaksosen. Se toimii työkaluna uusien liikkumispalveluiden suunnittelussa. Palveluja voidaan kokeilla virtuaalisesti ennen kuin siirrytään Hervannan kaduille testaamaan niitä.

VTT:n projekteissa on kehitetty muun muassa ajoneuvojen välistä kommunikointia, jonka juuri privaattiverkko on tehnyt mahdolliseksi. Verkossa pystyy esimerkiksi välittämään erilaisia HD-kartta-aineistoja eli tarkkoja karttoja, jotka ovat yksi autonomisen ajamisen mahdollistava teknologia.

Sensible 4, itseajavien autojen ohjelmistoja kehittävä teknologiayhtiö, on hyödyntänyt Hervannan testialuetta, ja on mukana myös jatkossa. Listan testialueen toimijoista löydät täältä.

Tavoitteena maailmanluokan testialusta

Itse testialueen kehitystyötä tehdään nyt EAKR-hankkeessa, jota rahoittaa Pirkanmaan Liitto. Business Tampere on hankkeen toteuttaja. Tarkoitus on kehittää testialuetta niin, että se mahdollistaa tason 4 automaattiliikenteen testaamisen. Tasolla 4 ajoneuvo kulkee itsenäisesti ilman kuljettajaa, ja automaatio hoitaa ohjaamisen.

– Tason 4 automaattiliikenteen testialustat ovat maailmanlaajuisestikin harvinaisia. Kun sellainen kehitetään Tampereelle, täkäläisillä toimijoilla on mahdollisuus päästä mukaan isoihin ja kiinnostaviin tutkimushankkeisiin ja -konsortioihin, Niemi toteaa.

Hankkeessa on otettu huomioon myös asukkaiden osallistaminen. Testialueella kaupunkilaiset tottuvat ajatukseen autonomisesta ajamisesta, kun he näkevät ja kokevat esimerkiksi automaattiset bussit Ratikan syöttöliikenteessä.

– Alkuvuodesta 2022 Hervannassa toteutetaan talvisissa oloissa julkisen liikenteen palvelukokeilu. Siinä kaksi robottiautoa kuljettaa matkustajia noin 3,5 kilometrin reitillä maksutta, kertoo Sitowisen johtava konsultti Pekka Eloranta.

Teksti: Päivi Stenroos