Testimatkustajilta hyvää palautetta Hervannan robottiautokokeilusta

Ensimmäinen automaattisen ajamisen kokeilu alkoi tammikuussa 2022 Hervannassa ja kestää noin kaksi kuukautta. Pilotin tarkoituksena on tutkia, kuinka robottiautot voivat tulevaisuudessa täydentää Tampereen julkista liikennettä ja toimia tässä tapauksessa ratikan syöttöliikenteenä. Automaattiset ajoneuvot voisivat täydentää suurempia julkisen liikenteen kulkuneuvoja siellä, missä matkustajia on vähemmän ja harvemmin liikkeellä. Kokeilu on osa kansainvälistä SHOW-hanketta.

Tampereen kaupungilla on strategisia älykaupunkikehityksen tavoitteita, joita Hervannassa sijaitseva automaattisen liikenteen testialue tukee.

– Robottiautot ovat meille uskomaton mahdollisuus sujuvan kulkemisen ja älykkään kaupungin rakentamisessa. Automaattisilla ajoneuvoilla voidaan tulevaisuudessa täydentää julkista liikennettä monin tavoin, esimerkiksi ratikan syöttöliikenteessä. Palvelukokeilu tuo meille paljon lisää tietoa tästä, ja toivottavasti moni innostuu kyytiin, sanoo Tampereen kaupungin pormestari Anna-Kaisa Ikonen.

– Tulevaisuudessa voimme hyödyntää tekoälyä ja dataa kaupunkilaisten hyväksi tavoilla, joita emme ole ehkä vielä keksineetkään. Monipuolisen osaamisen ja ennakkoluulottomuuden tuloksena syntyy sekä kaupunkilaisten arkea parantavia ratkaisuja että uutta liiketoimintaa ja osaamista. Niiden merkitys on suuri paitsi paikallisesti, myös kansallisesti ja kansainvälisesti, jatkaa Ikonen.

Testimatkustajat yllättyivät positiivisesti

Joulukuussa 2021 kaupungin julkisen liikenteen testilaboratorio NysseLab piti testipäivän, jossa seitsemän henkilöä pääsi kokeilemaan robottibussilla matkustamista. Testaajat valittiin ilmoittautumisjärjestyksessä, kuitenkin niin, että mukaan saatiin sekä autoilijoita että joukkoliikenteen ja auton yhdistäviä matkustajia.

NysseLabin vapaaehtoiset testimatkustajat yllättyivät ajon ominaisuuksista positiivisesti, joskin kehitettävääkin löytyi. Ennakko-odotukset olivat kaikilla samankaltaisia: ajo olisi hidasta, varovaista ja nykivää, myös jarrutusten odotettiin olevan töksähtävämpiä kuin ihmiskuskilla. Kaikki seitsemän testaajaa kuitenkin yllättyivät positiivisesti ajokokemuksesta.

Näin testaajat kommentoivat:

“Odotin kyydin olevan hidasta. Ajo vastasi kuitenkin täysin normaalia kyytiä tavallisessa tila-autossa. Jäin vielä pohtimaan, kuinka ajoneuvo toimii pimeällä ja niissä tilanteissa, joissa jalankulkijat eivät kulje jalkakäytävällä.”

“Ajattelin etukäteen ajon olevan hidasta. Auto suoriutui reitistä kuitenkin yllättävän hyvin ja se havaitsi suojatiellä kulkevat ihmiset. Vielä lisää kaipaisin ehkä vauhtia.”

“Ajattelin itseajavan ajon olevan hidasta, rauhallista, miettivää – voisiko ajaminen olla nykivää? Kokemus oli lopulta positiivinen. Tässä vaiheessa varmaan kuuluukin asiaan, mutta joitain äkkinäisiä jarrutuksia oli matkalla.”

“Oletin ajon olevan varovaista ja tarkkaa. Tulin avoimin mielin mukaan ja ajo osoittautui mielenkiintoiseksi sekä varsin turvallisen tuntuiseksi. Auto selvisi hyvin liukkaudesta ja vaikka etukäteen hieman jännitti, ei ajo ollut pelottavaa.”

”Automaattiohjausta ei juuri huomannut. Yllätyin, miten hyvin auto huomioi muut liikkujat. Jos jotain pitäisi vielä kehittää, niin esteettömyyttä ei ollut huomioitu. Auto oli ahdas ja takapenkille vähän vaikea päästä.”

Ajoneuvot automatisoineen Sensible 4:n liiketoimintajohtaja Jussi Suomela kertoo, että tärkeintä ajossa on turvallisuus:

– Pilottivaiheessa, kun ominaisuuksia testataan ja kehitetään, turvallisuus korostuu kaikessa. Tästä syystä jarrutukset voivat olla silloin tällöin hieman kipakoita. Laserskannereihin perustuva teknologia toimii yhtä hyvin päivänvalossa kuin pimeässäkin ja se havainnoi muita liikkujia jatkuvasti, esimerkiksi jalankulkijoita suojatien ulkopuolella.

SHOW-projektitiimi Hervannan testialueella, takana kokeilussa käytettävät robottiautot. Kuva: Sensible 4.

Palvelukokeilu pähkinänkuoressa

  • Kokeilu kestää 18.3.2022 saakka
  • Robottiajoneuvot ajavat säännöllisesti arkipäivinä klo 8.30-15.30, vuoroväli on noin 10 minuuttia
  • Matkustajia kuljettaa 2 Toyota Proace -ajoneuvoa, jotka ovat suomalaisen Sensible 4:n automatisoimia
  • Palvelu on maksuton
  • Reitin pituus on noin 3,5 kilometriä
  • Ajonopeus on 30 km/h
  • Ajoneuvossa on turvaoperaattori
  • Reitti: Insinöörinkatu, Teekkarinkatu, Ahvenisjärventie, Opiskelijankatu

Hervannan pysäkkilista:

  • HervantakeskusF
  • Sähkökatu
  • Ahvenisraitti
  • Teekkarinkatu
  • Opiskelijankatu 33
  • Opiskelijankatu 23
  • Opiskelijankatu 7

Kokeiltava palvelu toteutetaan osana SHOW-projektia, joka on saanut rahoitusta Euroopan Unionin tutkimuksen ja kehityksen Horisontti 2020 -puiteohjelmasta. SHOW-projektia Suomessa koordinoi Sitowise.

Lue myös:
Tampereen Hervannassa testataan robottiautoja osana julkista liikennettä 25.11.2021
Tampere Testbed Hervanta – autonomisen ajamisen kehittyvä testialusta 19.10. 2021
Tampereen Hervantaan kehitetään testialue, jolla voidaan testata robottiajoneuvoja 16.10.2021